+31(0)161 851 758 info@extrainkomen.nl

Op 15 februari verscheen een artikel op RTLnieuws over het aantal mensen in Nederland dat twee banen naast elkaar heeft. Het aantal dat twee banen heeft neemt toe tot meer dan een half miljoen. Op de site worden adviezen gegeven over waar je rekening mee moet houden als je een ‘stapelbaan’ hebt?

Volgens CBS cijfers is het risico dat je verzuipt in je werk klein. Gemiddeld werkt iemand met twee banen in loondienst zo’n 32 uur per week. Dat is minder dan het gemiddelde aantal werkuren van personen met één baan: 33 uur. Wie naast zijn baan bij de baas een eigen bedrijf heeft, werkt ongeveer 39 uur per week, blijkt uit de CBS-cijfers die het rapport aanhaalt.

Een ander onderzoek dat in het rapport genoemd wordt, is een TNO-studie waaruit blijkt dat mensen met meerdere banen wel meer problemen hebben met hun privésituatie, maar dat er geen verhoogde kans is aangetoond op een burn-out.

Mensen hebben de meerdere banen vaak niet voor het geld. Het afwisselen van taken kan best voordelig zijn, blijkt uit onderzoek: zo draagt het bij aan meer baantevredenheid, betrokkenheid en minder stressklachten. Een aantal Nederlandse onderzoekers dook ook in de vraag wanneer het mogelijk is om goed en gezond je aandacht te verdelen tussen verschillende rollen? Ze publiceerden er (het eerste deel van) een handleiding over: ‘De Crux van het combineren’. Niet alle werknemers met meerdere banen gaat het om meer geld verdienen. “Extra inkomen is vaker de drijfveer van jongere werkenden, lager- en middelbaaropgeleiden, partnerlozen en werkenden in de detailhandel, horeca en landbouwsector.” Oudere werknemers (55+) willen liever een tweede baan om meer afwisseling in hun werk te creëren.

Twee banen en multitasking?

Wie twee banen combineert, weet dat er soms de nodige multitasking nodig is om alle bordjes draaiende te houden. Volgens de onderzoekers moet je dit goed kunnen om te slagen in meerdere banen naast elkaar. Je leest ook over deze kwaliteiten op onze Profiel pagina.

​1. Planningskwaliteiten
Het is cruciaal om je tijd goed in te plannen, aangezien je alle werkgevers tevreden wilt houden.

2. Communicatie en openheid
Soms botsen de verantwoordelijkheden van banen. Waarom kun je bijvoorbeeld niet bij een vergadering aanwezig zijn? “Als anderen multi-jobbing vreemd en daardoor soms bedreigend vinden, is het goed kunnen communiceren en openheid bieden een belangrijke vaardigheid om misverstanden en wantrouwen te voorkomen.”

3. Flexibele houding
Niet altijd alles gaat van een leien dakje. Op het moment dat de situatie bij baan één in het honderd loopt, kun je niet zomaar alles uit je handen laten vallen. Het andere werk komt daardoor even ‘on hold’ te staan en dat moet geen acute stress geven. Blijf dus flexibel en houd het hoofd koel.

​4. Onderhandelingsvaardigheden
Om aan de verwachtingen van alle werkgevers te voldoen, is het soms nodig om te onderhandelen over bijvoorbeeld andere werktijden. Daarbij is het belangrijk om te kunnen beargumenteren wat je wilt, en daarbij ook rekening te houden met het belang van de ander.

5. Grenzen kunnen stellen
Krijg je het al benauwd bij het lezen van de vraag ‘Kun je alsjeblief een dagje extra werken deze week’? Ga dan vaker op je strepen staan. Wie het lastig vindt om ‘nee’ te zeggen, kan in de problemen komen. “Als dat moeilijk is, dan worden twee banen op den duur drie banen met een ongezond aantal werkuren.”

6. (Sociale) Netwerkvaardigheden
Als je dan tóch meer werkt dan is gepland, is het lastig om daarnaast ook je sociale leven te onderhouden. “Gebruik maken van social media en mobiele telefoon is dan niet weg te denken. Daarmee ben je niet afhankelijk van de agenda, maar onderhoud je je sociale netwerk op momenten die het ook toelaten”, adviseren de onderzoekers.